Activiteiten en Dagdelen
Activiteiten en Dagindelingen
Om kinderen te prikkelen de wereld te gaan ontdekken, bieden wij ze activiteiten aan en richten we de ruimtes zo in dat deze uitnodigen om te gaan spelen.
Bij het organiseren van de activiteiten wij rekening met onze opvoedingsdoelen en laten we de volgende aspecten aan bod te laten komen om de ontwikkeling te prikkelen;
- Taal
- Fijne motoriek
- Grove motoriek
- Beweging/energie kwijt raken
- Creativiteit
- Fantasie/rollenspel
- Muziek
- Sociale vaardigheden
Voorbeeld: Bij de baby’s wordt een activiteit aangeboden met scheerschuim. Ze voelen, experimenteren en ontdekken wat je er mee kan doen. Op deze manier leren ze eigen grenzen te kennen; het voelt heel fijn of vreemd aan je handen! in eerste instantie kunnen de baby’s het eng vinden om het aan te raken, maar door ze uit te dagen ontdekken ze dat ze het toch leuk vinden.
Dagindeling
Alle groepen kennen drie vaste tafelmomenten. ’s Ochtend na het afscheid nemen gaan we
om 09.30 uur aan tafel om fruit te eten, tussen de middag eten we brood en ‘s
middags als de meeste kinderen weer wakker zijn eten we een cracker.
Op de babygroepen zijn nog kinderen die nog niet in dit ritme meedraaien.
Wij volgen dan het ritme van thuis. We zullen dit samen met de ouders afstemmen zodat het kind in het slaapritme van De Vlindertuin komt.
na de tafelmomenten worden alle kinderen verschoond.
7:30/9:30 breng momenten
9:30/10:00 fruit eten
10:00/11:30 rust gevende activiteit (snoezelen) (knutsel ruimtes)
11:30/12:30 brood eten
12:30/15:00 vrij spelen (activiteiten) (bij andere groepen in) (film kijken)
15:15/16:00 cracker eten
16:00/18:00 vrij spelen op de hal (haal momenten)
’s Ochtends na het fruit starten we met verschillende activiteiten die gericht zijn op de ontwikkelingsgebieden van de kinderen. Bij deze activiteiten werken alle peutergroepen samen en worden de kinderen ingedeeld op basis van leeftijd of behoefte. De activiteiten zijn groep overstijgend. De kinderen verlaten tijdens deze activiteitentijd hun vaste groep en worden ingedeeld bij een activiteit die een leidster organiseert.Elke peuterleidster organiseert een activiteit die hoort bij een ontwikkelingsgebied en aansluit bij het thema.De kinderen worden bij een activiteit ingedeeld.Het rooster van de activiteiten hangt altijd op het activiteitenbord en op dit bord is ook te zien wat voor activiteiten er die dag georganiseerd zijn.
De kinderen ontwikkelen door middel van de activiteiten elk ontwikkelingsgebied, spelen met verschillende kinderen van verschillende groepen en maken optimaal gebruik van de verschillende talenten van de verschillende peuterleidsters.
‘s Middags doen we meestal activiteiten op de eigen groep. Activiteiten duren meestal niet langer dan een half uur.
Tussendoor wordt er ook veel vrij gespeeld en gaan we veel naar buiten
Op de babygroep worden ook leeftijds- en ontwikkelingsgericht activiteiten aangeboden. De pedagogisch medewerker gaat vaak op de grond zitten en met de kinderen spelen.
Maak jouw eigen website met JouwWeb